ΣΠΗΕΦ Πέλλας: Αλήθειες και ψέματα για τον κλάδο των φωτοβολταϊκών

Πρόσφατα, συστήθηκε ο Σύλλογος Παραγωγών Ηλεκτρικής Ενέργειας από Φ/Β Ν. Πέλλας (ΣΠΗΕΦ Ν.ΠΕΛΛΑΣ) με σκοπό μεταξύ των άλλων και την ενημέρωση της κοινωνίας σχετικά με το αντικείμενο της δραστηριότητάς μας και τις επιδράσεις του στο κοινωνικό σύνολο. Θεωρήσαμε λοιπόν, ως προσωρινή διοικούσα επιτροπή, υποχρέωσή μας να προβούμε σε μια πρώτη ενημέρωση σχετικά με τις αλήθειες και τα ψέματα των όσων διαδίδονται γύρω από το συγκεκριμένο επαγγελματικό χώρο και που κατά την άποψή μας αδίκως έχει στοχοποιηθεί το τελευταίο διάστημα από διάφορα κέντρα εξουσίας.

Είναι αλήθεια ότι για πρώτη φορά, πλην ελάχιστων πρωτοπόρων παραγωγών ενέργειας από μικρά υδροηλεκτρικά έργα, δόθηκε η ευκαιρία στον κάθε έλληνα πολίτη με όχι ιδιαίτερα υψηλά κεφάλαια να επενδύσει στον κλάδο της ενέργειας, σπάζοντας μονοπώλια και κλειστά λόμπυ πολλών ετών.

Είναι αλήθεια ότι αυτό δεν άρεσε στους ισχυρούς του χώρου (ΔΕΗ, πετρέλαια, Φυσικό αέριο και ΣΗΘΥΑ) και όταν αντιλήφθηκαν ότι υπάρχει κίνδυνος να χάσουν τα κεκτημένα και τα τεράστια οικονομικά οφέλη που αποκομίζουν κάθε χρόνο, άρχισαν μεθοδευμένα και με σχέδιο να σκάβουν το λάκκο του πιο εύκολου και αδύναμου κρίκου της αλυσίδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, τους παραγωγούς των Φ/Β σταθμών.

Είναι αλήθεια ότι στο σχέδιο αυτό περιλαμβάνεται και η πρόσφατα παρεισφρείσασα τροποποίηση στη συζήτηση της βουλής για το νέο αναπτυξιακό νόμο, σύμφωνα με την οποία καταργείται η επιδότηση κεφαλαίου για όλα τα έργα των ΑΠΕ (τα φωτοβολταϊκά είχαν εξαιρεθεί από το 2011), ώστε κανένα έργο να μην μπορεί να υλοποιηθεί τα επόμενα χρόνια από μικρομεσαίους επενδυτές και να απειλήσει τα μερίδια αγοράς των ισχυρών. Κάποιοι βλέπετε, είχαν δεσμεύσει τη χώρα μας με τις υπογραφές τους για παραγωγή κατά 25% ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο και σήμερα, λόγω πτώσης της ζήτησης εξ αιτίας της οικονομικής ύφεσης και της μεγάλης διείσδυσης των ΑΠΕ στο παραγωγικό μείγμα αφού προηγούνται βάσει της υπάρχουσας νομοθεσίας όλων των άλλων συμβατικών παραγωγών, το ποσοστό συμμετοχής του ΦΑ έπεσε από το 32% στο 24% και κινδυνεύει, αν εισέλθουν και νέες ΑΠΕ, να πέσει και άλλο κάτω του 25%, οπότε κάποια ακριβά εργοστάσια μεγάλων ομίλων θα πρέπει να μην δουλεύουν σε καθημερινή βάση. Κάπως έτσι εξηγείται ο πανικός του υπουργείου και των συμβούλων του ώστε να πάψει η επιδότηση των μικρών έργων ΑΠΕ μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου.

Περισσότερα...

Μία στις τρεις κιλοβατώρε​ς ήταν «πράσινη»

ΠΗΓΗ :euro2day.gr

Και όμως υπάρχουν τομείς που η Ελλάδα εν μέσω κρίσης πρωτοπορεί και βρίσκεται πολύ μπροστά από τους στόχους και τις δεσμεύσεις που ανέλαβε, έστω και με κάποιο επιπλέον κόστος για τους πολίτες της.

Μιλάμε για τις ΑΠΕ, οι οποίες σύμφωνα με τα στοιχεία του Λειτουργού της Αγοράς, για το πρώτο τρίμηνο του 2013 τουλάχιστον, υπερκάλυψαν τη δέσμευση που ανέλαβε η Ελλάδα έναντι του στόχου της για διείσδυση στο ενεργειακό ισοζύγιο.

Συγκεκριμένα, το διάστημα αυτό, μία στις τρεις κιλοβατώρες που παρήχθησαν στο εσωτερικό της χώρας και μόνο στο ηπειρωτικό σύστημα, ήταν απόλυτα «πράσινες», καθώς κατά την παραγωγή τους δεν εκλύθηκαν αέρια του θερμοκηπίου.

Συγκεκριμένα το τρίμηνο Ιανουαρίου –Μαρτίου, η εγχώρια καθαρή παραγωγή ανήλθε σε 12.279 γιγαβατώρες. Σε αυτήν, τα υδροηλεκτρικά συμμετείχαν με 2.271 γιγαβατώρες και οι ΑΠΕ με 1.533 γιγαβατώρες. Έτσι για το διάστημα αυτό το ποσοστό διείσδυσης της πράσινης ενέργειας έφτασε το 30,91%, έναντι στόχου 22% για το 2013. Δεν πρέπει να διαφεύγει πάντως ότι το προηγούμενο διάστημα οι πολλές βροχοπτώσεις επέτρεψαν την εκτεταμένη λειτουργία των υδροηλεκτρικών, η παραγωγή των οποίων αυξήθηκε κατά 420% έναντι του πρώτου τριμήνου του 2012.

Περισσότερα...

Πανευρωπαϊκή προσφυγή κατά των αναδρομικών μέτρων στις ΑΠΕ

Παρακολουθούμε τις εξελίξεις και είμαστε έτοιμοι να κινηθούμε νομικά κατά των αναδρομικών μέτρων εναντίον των ΑΠΕ στην Ισπανία τόνισε ο Φραντσέσκο Σταράτσε διευθύνων σύμβουλος της Enel Green Power της μεγαλύτερης εταιρείας πράσινης ενέργειας στον κόσμο.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Σταράτσε οι κινήσεις αμφισβήτησης των αναδρομικών μέτρων από την EGP θα γίνουν μέσω των αρμόδιων συλλογικών φορέων εκπροσώπησης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Η τοποθέτηση του επικεφαλής του ενεργειακού κολοσσού των ΑΠΕ κρίνεται από πηγές της αγοράς ενέργειας ως καθοριστικής σημασίας ενόψει και των διεργασιών που συντελούνται στις Βρυξέλλες για την κατάρτιση της νέας ενεργειακής στρατηγικής της ΕΕ με χρονικό ορίζοντα το 2050. Μάλιστα η τοποθέτηση της Enel Green Power, που μαζί με την EDF Energies Nouvelles και την Iberdrola Renovables συγκροτούν την τριάδα των μεγαλύτερων πράσινων εταιρειών στον κόσμο, συνοδεύτηκε από τον ουσιαστικό αποκλεισμό της Ευρώπης από το εκτεταμένο επενδυτικό πλάνο ύψους 6,1 δις ευρώ που ανακοίνωσε η εταιρεία μέχρι το 2017. Σύμφωνα με την EGP, η έμφαση θα δοθεί σε αναδυόμενες αγορές, με δεδομένο ότι το τοπίο στην αγορά της Ευρώπης ακόμη παραμένει ομιχλώδες και δεν έχουν διευκρινιστεί οι στόχοι και οι πολιτικές μέχρι το 2030 που θα δημιουργούσαν τις προϋποθέσεις για ενίσχυση των εεπνδυτικών δαπανών και στη Γηραιά Ήπειρο.

Ισπανία
Σύμφωνα με τον κ. Σταράτσε η αρχή της νομικής αμφισβήτησης των αναδρομικών μέτρων στις αγορές των ΑΠΕ θα ξεκινήσει από την ισπανική αγορά και θα γίνει από τους συλλογικούς φορείς της πράσινης ενέργειας. Πρωταγωνιστικό ρόλο εκτιμάται ότι θα διαδραματίσουν τόσο η European Wind Energy Association όσο και η EPIA (European Photovoltaic Industry Association). Η κίνηση στην Ισπανία, ωστόσο όπως παρατηρούν με νόημα πηγές της αγοράς, θα είναι μόνο η αρχή της κινητοποίησης του πράσινου λόμπι το οποίο θυμίζουμε υπέστη μια κρίσιμη ήττα στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο με την ουσιαστική απόσυρση της πρότασης για το backloading.

Ωστόσο η απόσυρση του backloading στην πραγματικότητα δεν εξέπληξε τους ανθρώπους της αγοράς των ΑΠΕ. Ήταν κάτι το αναμενόμενο, με δεδομένη την κρίση που πλήττει τον ευρωπαϊκό νότο ανέφερε σχετικά ο κ. Σταράτσε, ο οποίος εκτιμά ότι θα επανέλθει μια αναμορφωμένη πρόταση για την στήριξη της αγοράς των ρύπων, μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν. Θα ήταν αδύνατο να ζητηθεί από τους πολίτες της Ελλάδας, της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Πορτογαλίας υπό τις παρούσες συνθήκες κρίσης να κληθούν να πληρώσουν αυξήσεις στους λογαριασμούς ρεύματος, ανέφερε σχετικά ο κ. Σταράτσε.

Το μήνυμα πάντως που εκπέμπουν όλες οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου είναι ότι η ευρωπαϊκή αγορά δεν εγκαταλείπεται και υπάρχουν σημαντικές προοπτικές για ανάπτυξη υπό δύο όρους: πρώτον βελτίωση του μακροοικονομικού και τραπεζικού περιβάλλοντος και δεύτερον καθορισμός νέων στόχων για τις ΑΠΕ και βελτίωση του θεσμικού περιβάλλοντος.

πηγη http://www.energypress.gr/news/Paneyrwpaikh-prosfygh-kata-twn-anadromikwn-metrwn-stis-APE

Greenpeace: Το ΥΠΕΚΑ συνεχίζει την επίθεσή του στις ΑΠΕ

ΠΗΓΗ :   energypress

Μύδρους κατά του ΥΠΕΚΑ εξαπολύει η Greenpeace σε ανακοίνωσή της, αναφορικά με το νέο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ, το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι την Παρασκευή 19 Απριλίου. Μεταξύ άλλων, θεωρεί πως το νομοσχέδιο αυτό αφήνει για ακόμη μια φορά στο απυρόβλητο λίγους επενδυτές ρυπογόνων ορυκτών καυσίμων, επιβαρύνει χιλιάδες μικροεπενδυτές ΑΠΕ και το σύνολο των καταναλωτών, καθώς και ότι προμηνύει αυξήσεις του λογαριασμού ρεύματος για τους καταναλωτές που θα κληθούν να πληρώσουν το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ και αυξημένα κέρδη για τους πιο ρυπογόνους παραγωγούς και χρήστες ενέργειας.

Ακολουθεί η ανακοίνωση:

Το ΥΠΕΚΑ επιτίθεται και πάλι με νέο νομοσχέδιο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) για να προστατέψει τα συμφέροντα του λόμπι των ορυκτών καυσίμων παρόλο που αναγνωρίζει ότι το οικονομικό έλλειμμα του λειτουργού αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΛΑΓΗΕ) οφείλεται πρωτίστως στις στρεβλώσεις της αγοράς ενέργειας. Την ίδια ώρα, η συντριπτική πλειοψηφία των ελλήνων ευρωβουλευτών των κομμάτων της συγκυβέρνησης δεν δίστασε να λάβει απροκάλυπτα το μέρος της ρυπογόνου βιομηχανίας και να καταψηφίσει την πρόταση ισχυροποίησης του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας ρύπων. Το οριακό αποτέλεσμα αυτής της ψηφοφορίας σημαίνει ότι η βιομηχανία θα συνεχίσει να ρυπαίνει ανενόχλητα χωρίς κόστος και η Ελλάδα θα απολέσει έσοδα ύψους 322-864 εκ. € ως το 2015![ Τα έσοδα αυτά θα κατευθύνονταν στο ελλειμματικό ταμείο του ΛΑΓΗΕ για να μην καταρρεύσει η αγορά ενέργειας και επιβαρυνθούν με νέες αυξήσεις οι καταναλωτές.

Οι προτεινόμενες αλλαγές που φέρει το νέο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ περιορίζουν, αλλά δεν καταπολεμούν το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ αφού δεν αντιμετωπίζουν τα θεμελιώδη προβλήματα της αγοράς ενέργειας, δηλαδή τις στρεβλώσεις και επιδοτήσεις υπέρ των ορυκτών καυσίμων.[3] Αν και αποτελεί θετικό γεγονός ότι η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ ανακοινώνει την πρόθεση να άρει ορισμένες από τις στρεβλώσεις αυτές, έχει ήδη καθυστερήσει 10 μήνες, ενώ εν τω μεταξύ έχει προχωρήσει σε σωρεία αρνητικών ρυθμίσεων για τις ΑΠΕ.

«Για μία κυβέρνηση που έχει κάνει σημαία την προσέλκυση επενδύσεων, είναι εντελώς παράλογο να λαμβάνονται συνεχώς μέτρα που καταστρέφουν κάθε έννοια επενδυτικής ασφάλειας και σταθερότητας σε έναν από τους ελάχιστους τομείς με πραγματικές επενδύσεις στα χρόνια της κρίσης', τόνισε ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος για θέματα ενέργειας στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace. 'Για άλλη μία φορά βλέπουμε μία σπασμωδική και αποσπασματική αντίδραση, χωρίς πλάνο και χωρίς στρατηγική που αφήνει μόνους ωφελημένους τους επενδυτές στα ορυκτά καύσιμα, σε βάρος των ΑΠΕ και των Ελλήνων καταναλωτών. Το ΥΠΕΚΑ κάνει ό,τι περνάει από το χέρι του για να παραμείνουμε δέσμιοι του λιγνίτη και των εισαγόμενων ορυκτών καυσίμων'.

Περισσότερα...

Ερήμην… της Οριακής Τιμής ο υπολογισμός του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ

ΠΗΓΗ :  energypress

νάσα στα ταμειακά προβλήματα του ΛΑΓΗΕ αναμένεται να δώσει η αλλαγή που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ για τις ΑΠΕ που αφορά τον τρόπο υπολογισμού των ποσού που καλείται να καλύψει το ΕΤΜΕΑΡ (πρώην τέλος ΑΠΕ) ως διαφορά ανάμεσα στην χονδρεμπορική τιμή του συστήματος και στην εγγυημένη τιμή που εισπράττουν οι διάφορες τεχνολογίες ΑΠΕ. Την πρόθεση του υπουργείου είχε αποκαλύψει με αποκλειστικό δημοσίευμά του στις 10 Απριλίου το energypress.

Με όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο, αντικαθίσταται η Οριακή Τιμή Συστήματος ως σημείο αναφοράς με ένα νέο μέγεθος που είναι το συνολικό μεταβλητό κόστος των συμβατικών σταθμών. Συγκεκριμένα, αναφέρεται: «Τα ποσά που καταβάλλουν οι παραγωγοί και οι προμηθευτές στο πλαίσιο του ημερήσιου ενεργειακού προγραμματισμού και της Εκκαθάρισης των Αποκλίσεων παραγωγής – ζήτησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 20 και 96 και ιδίως στην περίπτωση ιθ) της παραγράφου 2 του άρθρου 96, κατά τρόπον ώστε να αντανακλούν το συνολικό μεταβλητό κόστος των συμβατικών σταθμών και να αναλογούν στην ισχύ που εντάσσεται κατά προτεραιότητα στο σύστημα μεταφοράς και στο δίκτυο διανομής της ηπειρωτικής χώρας και των συνδεδεμένων με αυτά νησιών, με μεθοδολογία που εξειδικεύεται στον Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος».

Η στρέβλωση

Με τον τρόπο αυτό αλλάζει μια από τις σοβαρότερες στρεβλώσεις της ηλεκτρικής αγοράς, που δημιουργούν ψευδή εικόνα για το πραγματικό έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ. Ως γνωστόν σήμερα, οι προμηθευτές (πρακτικά η ΔΕΗ) αγοράζουν από τον ΛΑΓΗΕ το «πράσινο» ρεύμα στην Οριακή Τιμή του Συστήματος. Από την πλευρά τους οι παραγωγοί ΑΠΕ πληρώνονται από τον ΛΑΓΗΕ με την εγγυημένη (πολύ υψηλότερη) ταρίφα που έχουν υπογράψει. Τη διαφορά πρέπει να την καλύψει ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ που έχει έσοδα κυρίως από το ΕΤΜΕΑΡ και δευτερευόντως από τις δημοπρασίες ρύπων, το λιγνιτικό τέλος, μέρος του τέλους ΕΡΤ κ.λπ. Όταν δεν αυξάνει το ΕΤΜΕΑΡ ανάλογα με το «άνοιγμα» του λογαριασμού ΑΠΕ, δημιουργείται το γνωστό έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ το οποίο έχει φτάσει πλέον σε δυσθεώρητα ύψη με αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, να καθυστερεί υπερβολικά η πληρωμή των παραγωγών ΑΠΕ για το ρεύμα που πουλάνε στο σύστημα.

Το ΕΤΜΕΑΡ δεν μπορεί βεβαίως να αυξάνει συνεχώς, καθώς κάτι τέτοιο θα ξεσήκωνε – και δικαιολογημένα – τους καταναλωτές ρεύματος που το πληρώνουν μέσω των λογαριασμών τους. Από την άλλη, το πλήθος των ΑΠΕ που έχει εισέλθει πλέον στο σύστημα είναι πολύ μεγάλο, κυρίως λόγω της μαζικής διείσδυσης τους τελευταίους μήνες (μέχρι το Μάρτιο) των φωτοβολταϊκών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, όχι μόνον να αυξάνουν οι ανάγκες πληρωμών εκ μέρους του ΛΑΓΗΕ, αλλά και κάτι ακόμα, το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί τραγελαφικό: Όσο πιο πολλές ΑΠΕ μπαίνουν στο σύστημα, τόσο χαμηλώνει η Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ), καθώς το ρεύμα που εγχέουν οι ΑΠΕ δεν λαμβάνεται υπόψη στον υπολογισμό της ΟΤΣ. Έτσι η Οριακή Τιμή, από το μέσο επίπεδο των 62 ευρώ / MWh το 2012 έπεσε το δίμηνο Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2013 στα 45 ευρώ/MWh, ενώ το Μάρτιο έπεσε ακόμα πιο χαμηλά και κάποιες ημέρες έφτασε ακόμα και στα τα 10 ευρώ/MWh.

Όμως, όσο πιο χαμηλά πέφτει η Οριακή Τιμή Συστήματος, τόσο μεγαλύτερα είναι τα ποσά που πρέπει να καλύψει ο Ειδικός Λογαριασμός ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ και τόσο περισσότερο μεγαλώνει το έλλειμμά του.

Μεταβλητό κόστος

Με το νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ παύει η Οριακή Τιμή Συστήματος να είναι το σημείο αναφοράς για τους υπολογισμούς. Αντικαθίσταται από το συνολικό μεταβλητό κόστος των συμβατικών σταθμών. Με βάση τα στοιχεία του 2012, το κόστος αυτό ανήλθε στα 74,6 ευρώ/MWh. Δεν περιλαμβάνεται το κόστος για τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος που εισπράττουν οι συμβατικές ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες (περίπου 9 ευρώ/ MWh).

Ποιός πληρώνει

Σε κάθε περίπτωση, με τις αλλαγές που επέρχονται, οι προμηθευτές (πρακτικά η ΔΕΗ) θα αγοράζουν το "πράσινο" ρεύμα πιό ακριβά από ότι σήμερα. Ότι περισσότερο πληρώνει ο προμηθευτής, αποτελεί "ελάφρυνση" για τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, και συνεπώς μειώνει την πίεση για άλλα μέτρα μείωσης του ελλείμματός του.

Νέα δημόσια διαβούλευσ​η του σχεδίου νόμου «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμω​ν Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και άλλες διατάξεις»

ΓΙΑ  ΝΑ  ΔΕΙΤΕ  ΟΛΟΚΛΗΡΟ  ΤΟ  ΣΧΕΔΙΟ  ΝΟΜΟΥ  ΠΑΤΗΣΤΕ  ΕΔΩ

Σε συνέχεια της πρώτης δημόσιας διαβούλευσης του σχεδίου νόμου του ΥΠΕΚΑ «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και άλλες διατάξεις» και λαμβάνοντας υπόψη τα σχετικά σχόλια που υποβλήθηκαν, καθώς και τα νεώτερα δεδομένα της αγοράς, τίθεται εκ νέου από σήμερα το ανωτέρω σχέδιο νόμου σε σύντομη δημόσια διαβούλευση στην ιστοσελίδα της Ανοικτής Διακυβέρνησης http://www.opengov.gr/minenv/?p=4861 η οποία θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή, 19 Απριλίου 2013.

Στο νέο σχέδιο νόμου έχουν συμπεριληφθεί διατάξεις με τις οποίες επιδιώκεται η αύξηση των εισροών του Ειδικού Λογαριασμού και η επιβράδυνση της περαιτέρω επιβάρυνσής του, καθώς και η άρση στρεβλώσεων του θεσμικού πλαισίου ΑΠΕ. Η εξυγίανση και ο εξορθολογισμός του πλαισίου προώθησης των ΑΠΕ διασφαλίζουν την αξιοπιστία του συστήματος και διαμορφώνουν ένα υγιές επενδυτικό κλίμα προς όφελος του τελικού καταναλωτή.

Συγκεκριμένα, το σχέδιο νόμου, με τις διατάξεις του κεφαλαίου Α', που αφορά στα ζητήματα Α.Π.Ε., αποτελεί το επόμενο βήμα, μετά τις πρόσφατες νομοθετικές πρωτοβουλίες με το νόμο 4093/2012, για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του μηχανισμού στήριξης των Α.Π.Ε., στην κατεύθυνση της αναμόρφωσης του πλαισίου προώθησης των Α.Π.Ε. στη χώρα. Οι ρυθμίσεις στοχεύουν στη διευκόλυνση υλοποίησης ώριμων έργων καθώς και στην αποκατάσταση κλίματος εμπιστοσύνης σχετικά με την εξασφάλιση πρόσβασης στα δίκτυα που βαίνουν προς κορεσμό, λόγω και των ανενεργών προσφορών σύνδεσης. Ειδικότερα, μέσω των νέων διατάξεων, μεταξύ άλλων, επιχειρείται ο εξορθολογισμός της διαδικασίας δέσμευσης ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο, καθώς και η δημιουργία προϋποθέσεων για να διατηρηθούν σε ισχύ εκείνες οι άδειες παραγωγής, για τις οποίες εξακολουθεί να υφίσταται προοπτική υλοποίησης.

Ταυτόχρονα, με τις διατάξεις του κεφαλαίου Β΄ ρυθμίζονται διάφορα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Περίληψη ανά άρθρο:

· Αναδιαμορφώνεται το καθεστώς πρόσβασης στα δίκτυα, εξαιτίας της διαγνωσμένης δέσμευσης ηλεκτρικής ισχύος για μεγάλο χρονικό διάστημα για έργα των οποίων η υλοποίηση καθυστερεί υπερβολικά. Πιο συγκεκριμένα με την επιβολή υποχρέωσης κατάθεσης εγγυητικής επιστολής, δημιουργείται αντικίνητρο για δέσμευση ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο για μακρό χρονικό διάστημα από ανώριμα αιτήματα. (άρθρο 1, το περιεχόμενο του οποίου έχει αναμορφωθεί μετά τα σχόλια της 1ης Διαβούλευσης)

· Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να διατηρηθούν σε ισχύ εκείνες οι άδειες παραγωγής, για τις οποίες εξακολουθεί να υφίσταται προοπτική υλοποίησης και συνεπώς θα υποβοηθηθεί η προώθηση των ώριμων και οικονομικά βιώσιμων επενδύσεων. (άρθρο 2, το περιεχόμενο του οποίου έχει αναμορφωθεί μετά τα σχόλια της 1ης Διαβούλευσης)

· Ορίζονται συγκεκριμένα κριτήρια για τη χορήγηση παράτασης αδειών εγκατάστασης σταθμών Α.Π.Ε., αντιμετωπίζοντας κενά και δυσχέρειες εφαρμογής παλαιότερων διατάξεων που αφορούσαν στο ζήτημα αυτό. (άρθρο 3, το περιεχόμενο του οποίου έχει αναμορφωθεί μετά τα σχόλια της 1ης Διαβούλευσης)

· Αποσαφηνίζονται ζητήματα σχετικά με την αδειοδότηση των μεγάλων Υδροηλεκτρικών Σταθμών και τη δυνατότητα εγκατάστασής τους σε δασικές εκτάσεις. (άρθρο 4, το περιεχόμενο του οποίου έχει αναμορφωθεί μετά τα σχόλια της 1ης Διαβούλευσης)

· Ορίζεται, υπό προϋποθέσεις, η δυνατότητα μεταφοράς της θέσης εγκατάστασης σταθμών Α.Π.Ε. (άρθρο 5)

· Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις και ορίζονται οι βασικές παράμετροι για την ορθολογική ανάπτυξη μικρών Ανεμογεννητριών στο πλαίσιο κατάρτισης Ειδικού Προγράμματος. (άρθρο 6)

· Αποσαφηνίζονται ζητήματα που σχετίζονται με την απόδοση στους δικαιούχους (οικιακούς καταναλωτές) των ποσών που αντιστοιχούν στην εισφορά 1% από την προ Φ.Π.Α τιμή πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από Α.Π.Ε. (άρθρο 7).

· Προστίθεται νέα ρύθμιση που αφορά στα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού του ν. 2773/1999 με την οποία αντιμετωπίζονται υφιστάμενες στρεβλώσεις (άρθρο 8)

· Προστίθενται νέες ρυθμίσεις μέσω των οποίων επιδιώκεται η επιβράδυνση της επιβάρυνσης και η αύξηση των εισροών του Ειδικού Λογαριασμού. Στις ρυθμίσεις αυτές που αφορούν σε φωτοβολταϊκούς σταθμούς μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται διατάξεις για δυνατότητα επιστροφής μέρους των εγγυητικών επιστολών, αναστολή σύναψης συμβάσεων σύνδεσης και πώλησης και αναπροσαρμογή της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης στους φωτοβολταϊκούς σταθμούς που ενεργοποιήθηκαν μετά τα μέσα του Νοεμβρίου 2012 (άρθρο 9).

· Προστίθεται νέα ρύθμιση με την οποία δίνεται η δυνατότητα υπό προϋποθέσεις να εξαιρούνται από την αναστολή οι εγκαταστάσεις φ/β σταθμών και σταθμών μικρών ανεμογεννητριών από αυτοπαραγωγούς (άρθρο 10)

· Προστίθεται νέα ρύθμιση με την οποία ο καθορισμός τιμών αποζημίωσης ενέργειας για νεοεισερχόμενους σταθμούς όλων των τεχνολογιών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ θα γίνεται πλέον με Υπουργική Απόφαση. (άρθρο 11)

Περισσότερα...

Εντυπωσιακή αύξηση των ΑΠΕ στο ενεργειακό ισοζύγιο, μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας

ΠΗΓΗ : sunblog.org

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας στο πρώτο τρίμηνο του 2013 η κατανάλωση ρεύματος μειώθηκε κατά 7,99% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, ενώ μόνο τον μήνα Μάρτιο η πτώση ήταν 7,69%. Ωστόσο η υποχώρηση της κατανάλωσης, είναι στην πραγματικότητα πολύ μικρότερη, καθώς στα μεγέθη που καταμετρώνται δεν περιλαμβάνεται η παραγωγή από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και κυρίως από τα φωτοβολταϊκά.

Οι ΑΠΕ με την αλματώση ανάπτυξή τους υποκατέστησαν την παραγωγή ρεύματος από λιγνίτες, που μειώθηκε κατά 19% και φυσικό αέριο (-33%) με αποτέλεσμα και την κατάρρευση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας στην ημερήσια αγορά χονδρικής.

Εντυπωσιακή είναι η αύξηση της διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών στο ενεργειακό ισοζύγιο, λόγω της μεγάλης ανάπτυξης των φωτοβολταϊκών αλλά και κυρίως λόγω των υδροηλεκτρικών. Η παραγωγή των υδροηλεκτρικών από τον Ιανουάριο μέχρι τον Μάρτιο του 2013 τριπλασιάστηκε σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012, ενώ τον μήνα Μάρτιο πενταπλασιάστηκε. Αυξημένη κατά 32% σε σχέση με πέρυσι ήταν και η παραγωγή και των λοιπών ανανεώσιμων πηγών (αιολικά, μεγάλα φωτοβολταϊκά).

Περισσότερα...

«Στοπ» σε νέα φωτοβολταϊκά ζητάει με εξώδικο ο ΣΠΕΦ

ΠΗΓΗ:    energypress

Παραλείψεις και καθυστέρηση ενός έτους στη λήψη μέτρων, με αποτέλεσμα να ξεπεραστούν οι εθνικοί στόχοι σχετικά με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών και να υπάρχει η σημερινή παθογένεια του συστήματος, προσάπτει με εξώδικό του ο ΣΠΕΦ στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, στο ΛΑΓΗΕ, στον ΔΕΔΔΗΕ και στη ΡΑΕ. Τους καλεί ταυτόχρονα, να εφαρμόσουν το ισχύον νομικό πλαίσιο, να τηρήσουν απαρέγκλιτα τους εθνικούς στόχους διείσδυσης των ΑΠΕ, να απόσχουν από την έκδοση άλλων αδειών και να προβούν στην άμεση εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του ΛΑΓΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ.

Σε αντίθετη περίπτωση, όπως αναφέρεται στο εξώδικο, ο ΣΠΕΦ θα αναζητήσει με κάθε νόμιμο μέσο την αποκατάσταση της ζημιάς που θα έχουν οι παραγωγοί – μέλη του από τις παραλείψεις των δημόσιων φορέων.

Προφανώς, το σημείο κλειδί της «επιθετικής» αυτής κίνησης του ΣΠΕΦ και ίσως ο λόγος που αυτή έγινε, είναι η προειδοποίηση προς τους ιθύνοντες ώστε να μην διευρύνουν τον εθνικό στόχο για τα φωτοβολταϊκά (όπως ζητούν άλλες δυνάμεις) και να μην επιτρέψουν εκ νέου την αδειοδότηση καινούργιων εγκαταστάσεων φωτοβολταϊκών.

Στο κείμενο – προειδοποίηση που έχει περιέλθει σε γνώση του energypress, ο ΣΠΕΦ χαρακτηρίζει ως απελπιστική την κατάσταση στον τομέα των ΑΠΕ, με υπερημερίες στην εξόφληση των παραγωγών που ξεπερνούν τις 160 ημέρες. Σημειώνει περεταίρω ότι οι συμβολαιοποιήσεις φωτοβολταϊκών έργων έφτασαν τον εθνικό στόχο του 2014 (1500 MW) ήδη από τον Αύγουστο του 2011, αλλά παρόλα αυτά η αναστολή αδειοδότησης δεν αποφασίστηκε παρά ένα χρόνο αργότερα, τον Αύγουστο του 2012. Και αυτό, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, παρότι οι φορείς προς τους οποίους εστάλη το εξώδικο είχαν «απόλυτη γνώση της πραγματικής κατάστασης και της άναρχης υπέρβασης των εθνικών στόχων εγκατεστημένης ισχύος και συνεπώς μπορούσαν εύκολα εκ της θέσεώς τους να προβλέψουν και να προλάβουν τα επερχόμενα προβλήματα».

Ο ΣΠΕΦ κατηγορεί επίσης τους αποδέκτες του εξωδίκου ότι δεν έχουν πράξει τίποτα για μια σειρά στρεβλώσεων στην Οριακή Τιμή Συστήματος που απομειώνουν την οικονομική επάρκεια του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, με πρώτη το Μηχανισμό Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους.

Έλεγχο στον ενεργειακό τομέα της Βουλγαρίας ξεκινά η Κομισιόν

η διενέργεια ελέγχου στον ενεργειακό τομέα της Βουλγαρίας εγκαινιάζει, την επόμενη εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως αναφέρεται - μεταξύ άλλων - σε ανακοίνωση που δόθηκε στη δημοσιότητα από την υπηρεσία Τύπου της βουλγαρικής κυβέρνησης.

Ο έλεγχος θα διενεργηθεί από την Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι εμπειρογνώμονες της οποίας θα εξετάσουν το νομοθετικό πλαίσιο και τη δομή του βουλγαρικού ενεργειακού τομέα και θα προχωρήσουν στον εντοπισμό των προβλημάτων.

Οι εμπειρογνώμονες της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα έχουν συναντήσεις με εκπροσώπους του υπουργείου Οικονομίας, Ενέργειας και Τουρισμού της Βουλγαρίας, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και Υδάτινων Πόρων και με διευθυντές των ενεργειακών εταιρειών.

Ο έλεγχος θα επικεντρωθεί σε τέσσερις άξονες, την αρμοδιότητα και ανεξαρτησία της Ρυθμιστικής αρχής, τον ρόλο της εταιρείας Bulgarian Energy Holding στην αγορά, τη δομή και τη λειτουργία της εθνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, τη δομή και τη λειτουργία της εθνικής αγοράς φυσικού αερίου υπό το πρίσμα της διαφοροποίησης και της παραγωγής φυσικού αερίου και τους μηχανισμούς καθορισμού των τιμών στον ενεργειακό τομέα.

Η συμφωνία για τη διενέργεια του ελέγχου έγινε στη διάρκεια της επίσκεψης του υπηρεσιακού πρωθυπουργού Μαρίν Ράικοφ στις Βρυξέλλες, προστίθεται στην ίδια ανακοίνωση.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ

ΠΗΓΗ : energypress

Μία από τις σοβαρότερες στρεβλώσεις της ηλεκτρικής αγοράς, που δημιουργούν ψευδή εικόνα για το πραγματικό έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, φαίνεται ότι ήρθε η ώρα να διορθωθεί. Πρόκειται για τον τρόπο υπολογισμού των ποσού που καλείται να καλύψει το ΕΤΜΕΑΡ (πρώην τέλος ΑΠΕ) ως διαφορά ανάμεσα στην χονδρεμπορική τιμή του συστήματος και στην εγγυημένη τιμή που εισπράττουν οι διάφορες τεχνολογίες ΑΠΕ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει επεξεργαστεί ένα νέο τρόπο υπολογισμού των ποσών που επιβαρύνουν τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ και θα τον εντάξει στο νομοσχέδιο για τις ΑΠΕ που πρόκειται σύντομα να κατατεθεί στη Βουλή. Κεντρική ιδέα είναι η αλλαγή της Οριακής Τιμής Συστήματος ως σημείου αναφοράς με βάση το οποίο γίνονται οι υπολογισμοί, και η αντικατάστασή του με ένα περισσότερο αντιπροσωπευτικό μέγεθος.

Η στρέβλωση

Ως γνωστόν σήμερα, οι προμηθευτές (πρακτικά η ΔΕΗ) αγοράζουν από τον ΛΑΓΗΕ το «πράσινο» ρεύμα στην Οριακή Τιμή του Συστήματος. Από την πλευρά τους οι παραγωγοί ΑΠΕ πληρώνονται από τον ΛΑΓΗΕ με την εγγυημένη (πολύ υψηλότερη) ταρίφα που έχουν υπογράψει. Τη διαφορά πρέπει να την καλύψει ο ειδικός λογαριασμός ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ που έχει έσοδα κυρίως από το ΕΤΜΕΑΡ και δευτερευόντως από τις δημοπρασίες ρύπων, το λιγνιτικό τέλος, μέρος του τέλους ΕΡΤ κ.λπ. Όταν δεν αυξάνει το ΕΤΜΕΑΡ ανάλογα με το «άνοιγμα» του λογαριασμού ΑΠΕ, δημιουργείται το γνωστό έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ το οποίο έχει φτάσει πλέον σε δυσθεώρητα ύψη με αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, να καθυστερεί υπερβολικά η πληρωμή των παραγωγών ΑΠΕ για το ρεύμα που πουλάνε στο σύστημα.

Το ΕΤΜΕΑΡ δεν μπορεί βεβαίως να αυξάνει συνεχώς, καθώς κάτι τέτοιο θα ξεσήκωνε – και δικαιολογημένα – τους καταναλωτές ρεύματος που το πληρώνουν μέσω των λογαριασμών τους. Από την άλλη, το πλήθος των ΑΠΕ που έχει εισέλθει πλέον στο σύστημα είναι πολύ μεγάλο, κυρίως λόγω της μαζικής διείσδυσης τους τελευταίους μήνες (μέχρι το Μάρτιο) των φωτοβολταϊκών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, όχι μόνον να αυξάνουν οι ανάγκες πληρωμών εκ μέρους του ΛΑΓΗΕ, αλλά και κάτι ακόμα, το οποίο μπορεί να χαρακτηριστεί τραγελαφικό: Όσο πιο πολλές ΑΠΕ μπαίνουν στο σύστημα, τόσο χαμηλώνει η Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ), καθώς το ρεύμα που εγχέουν οι ΑΠΕ δεν λαμβάνεται υπόψη στον υπολογισμό της ΟΤΣ. Έτσι η Οριακή Τιμή, από το μέσο επίπεδο των 62 ευρώ / MWh το 2012 έπεσε το δίμηνο Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2013 στα 45 ευρώ/MWh, ενώ το Μάρτιο έπεσε ακόμα πιο χαμηλά και κάποιες ημέρες έφτασε ακόμα και στα τα 10 ευρώ/MWh.

Περισσότερα...

Υπάρχει αγορά με ΟΤΣ στα 33 ευρώ;

ΠΗΓΗ: energypress

ύμφωνα με τον προγραμματισμό της προημερήσιας αγοράς ηλεκτρισμού για τη σημερινή ημέρα, η μέση ΟΤΣ θα φτάσει τα 36,182 ευρώ. Στις 9 και τις 10 το βράδυ η τιμή θα είναι 67 και 74 ευρώ, όταν και θα κορυφωθεί η ζήτηση λίγο πάνω από τα 6500MW. Λίγες ώρες νωρίτερα πάντως στις 3 και στις 5 το απόγευμα η τιμή θα είναι 2 και 4 ευρώ αντίστοιχα με τη ζήτηση κοντά στα 5000MW. Μερικά ακόμη ενδιαφέροντα στοιχεία για τη λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος σήμερα είναι τα εξής:

Από τους λιγνίτες, εκτός λειτουργίας είναι ο Άγιος Δημήτριος 1, η Καρδία 1, η Καρδιά 3, η Πτολεμαΐδα 2, η Μεγαλόπολη 3, το Αμύνταιο 1 και η Μελίτη.

Από τα φυσικά αέρια εκτός αγοράς θα είναι σήμερα: τα Λαύρια 3,4, η Κομοτηνή, οι Ήρωνες, και η ΕΝΘΕΣ. Θίσβη, Αλουμίνιο, Protergia και Korinthos Power θα δουλεύουν στα τεχνικά ελάχιστα από τα 130 έως τα 230MW ανάλογα τη μονάδα.

Τα υδροηλεκτρικά θα δουλεύουν σε σημαντική ισχύ φτάνοντας σε κάποιες ώρες της ημέρας μέχρι και τα 6045 MW.

Όσο για τις εισαγωγές εκεί φαίνεται ότι συνεχίζεται το... «κρυφτούλι» με τους Ιταλούς, που προσπαθούν να εμποδίσουν εισαγωγές και να κάνουν εξαγωγές περίσσειας ενέργειας ακόμη και σε μηδενική τιμή. Όπως παρατηρούν με νόημα παράγοντες της αγοράς, το καλώδιο με την Ιταλία φέτος έχει παρουσιάσει περισσότερες βλάβες από ό,τι σε όλη τη διάρκεια ζωής του, γεγονός που μάλλον φαίνεται να αφαίρεσε από τους διαχειριστές σε Ελλάδα και Ιταλία έναν επιπλέον πονοκέφαλο.

Περισσότερα...

Home ΕΙΔΗΣΕΙΣ